PlatformX
חברי צוות:
לירון ברמן ♦ נוי אברהם ♦ שרון דואן
מנחה:
אברהם מורדוך
מוטיבציה לפרויקט
המוטיבציה לפרויקט הגמר שלנו הייתה מציאת פתרון אשר יאפשר לעסקי ה-SMB להשתלב בתחום השיווק הדיגיטלי בדרך יעילה, זולה שתניב תוצאות מהירות על מנת לאפשר להן להגדיל את פלח השוק שלהן. כיום עסקי SMB רבים נמנעים מהשקעה בתחום הדיגיטלי כתוצאה מחוסר ידע, זמן או אמון והדבר מביא לפגיעה ביכולתם להתפתח ולהתחרות. הפרויקט שלנו כולל תוכנית עבודה ואפיון של מערכת מידע (אפליקציה) בשם PlatformX שמאפשרת למשתמשים בה לאתר קהל יעד ממוקד יותר ופלטפורמה מתאימה לפרסום בעלות המתאימה לשאיפות העסקיות שלהם.
סקירת ספרות
סקירת הספרות שערכנו עוסקת בעולם השיווק הדיגיטלי, יתרונותיו, היכולות שחשף שלא היו קיימות קודם בעולם הפרסום וכמו כן עסקנו בפלטפורמות העיקריות לשיווק בהן משתמשים היום. סקירת הספרות בוצעה על מנת לאפיין טוב יותר את ההזדמנויות והבעיות הקיימות במצב הנוכחי וכמו כן לאפשר לנו להתמקד בנישה בה אנו מאמינות שקיים פוטנציאל גדול. סקירת הספרות סיפקה לנו מידע אסטרטגי שסייע לנו בבחירת נושא הפרויקט, היקף הפרסום בדיגיטלי עבר את היקף הפרסום בטלוויזיה והפך למדיה העיקרית (ע"פ אגוד השיווק הישראלי 2020). 70% מאנשי הפרסום אשר השתתפו בסקירה של חברת Segmenta בשנת 2019 ציינו כי התקציב הגדול ביותר שלהם יוקצה לשיווק דיגיטלי. בישראל רק ל-62% מעסקי ה-SMB ישנה נוכחות דיגיטלית ותקציב הדיגיטל שלהם נמוך ב-12% מהתקציב בחברות מקבילות בארצות המערב (לפי אתר statisitica.com). כלל הממצאים הללו הביאו אותנו להגדרת הפרויקט שלנו.
מתודולוגיה
בסיום סקירת הספרות והשוק אפיינו בעיה ראשונית ופתרונות אפשריים, ערכנו מספר ראיונות עם מומחי פרסום ועם לקוחות פוטנציאליים על מנת לבדוק את דרישות השוק ואת ההיתכנות של הפתרון המוצע. ביצענו אפיון דרישות לקוח, תרחישי בסיס ואפיון צרכי לקוח לאחר מכן ערכנו מדרוג צרכים. לאחר שהבנו כי הפתרון היעיל והישים ביותר הוא אפליקציה שתאפשר למשתמש לקבל המלצות והכוונה ערכנו בחינת חלופות בנוגע לתצורת היישום הנכונה לנו ביותר בהיבטים טכנולוגיים. בסיום שלב זה בוצע אפיון מלא לפתרון כולל ארכיטקטורה, בניית תרחישי שימוש, דרישות ממשקים ותקשורת ולבסוף Mockup של התוצר ותוכנית עבודה. פרויקט הגמר ותוכנית העבודה במסגרת האפיון נבנו ע"פ מתודולוגיית Waterfall על מנת להבטיח כי כל שלב כולל בקרת איכות וכי אמון המשתמשים באפליקציה לא יופר.
ממצאים
במסגרת הפרויקט הגענו למסקנה כי ישנם לא מעט עסקי SMB בישראל שלא מנצלים את היכולות של הפלטפורמות הדיגיטליות, רבים שכן עושים שימוש אינם מנצלים נכון את התקציבים המוקצים ולעיתים מתייאשים ונוטשים את אפיקי הפרסום הללו. מצאנו כי הפרויקט שלנו עשוי לסייע לארגונים רבים שכיום נמנעים כתוצאה מחסמי כניסה כלכלים ופסיכולוגיים. מבחינת טכנולוגית מצאנו כי לסטרטאפ מתחיל החלופה העדיפה בהיבטי תשתית היא שירותי ענן מנוהלים של חברת אמזון ככל הניתן על מנת למזער הוצאות ראשוניות. בוצע אפיון לאפליקציה, מסכיה ולמרכיבי הפתרון.
סיכום
לאור סקירת הספרות והחקר שביצענו בתחילת הפרויקט מצאנו כי הפתרון שלנו (לפי לקוחות פוטנציאלים ולפי המומחים אותם ראיינו) מספק מענה הולם לבעיה של עסקי ה-SMB ועולמות השיווק הדיגיטלי. מטרת הפתרון שלנו לספק פתרון יעיל ומהיר המאפשר לארגון לשפר את האסטרטגיה השיווקית שלהם ולהעלות מודעות לפוטינציאל הטמון בשיווק הדיגיטלי. מטרת הפתרון לאתר את ארגוני הביניים אלו שלא מעוניינים להשקיע כסף רב בחברות פרסום ושיווק אלא כאלו שמחפשים להתחיל את דרכם או לחלופין להשקיע מעט על מנת להרוויח מעט. להבנתנו אפיון הפתרון כפי שמוצע מספק את המענה.